Neyming
kompaniya yoki mahsulot va xizmatlar
uchun nom ishlab chiqish jarayoni.

Brend uchun sohaga mos, jarangli, esda qolarli va o‘ziga xos nom ishlab chiqish hamda uni patentlash — bu kuchli brend qurish yo‘lidagi birinchi qadam.

Yaxshi nom topish tasodif emas, balki yuridik ekspertiza, strategik va ijodiy yondashuv talab qiladigan murakkab jarayon

Behzod Esonov
Brending bo’yicha mutaxassis

Yaxshi nom topish tasodif emas, balki yuridik ekspertiza, strategik va ijodiy yondashuv talab qiladigan murakkab jarayon

Behzod Esonov
Brending bo’yicha mutaxassis

Yaxshi nom topish tasodif emas, balki yuridik ekspertiza, strategik va ijodiy yondashuv talab qiladigan murakkab jarayon

Behzod Esonov
Brending bo’yicha mutaxassis
Brend nomi nega muhim?
Brend nomi nega muhim?
Potensial mijozlar aynan nomingiz orqali brendingiz haqida birinchi taassurotni oladi va unga qiziqish bildiradi.
To‘g‘ri ishlab chiqilgan nom brend falsafasi va xarakterini aks ettiradi, kerakli assotsiatsiyalarni yaratadi, xaridorlarni jalb qiladi va ular bilan hissiy aloqa o‘rnatadi.
Brendning reputatsiyasi ham nom ustida qurib boriladi. Kompaniya yoki mahsulot nomiga arzimas narsadek qarash brend qurish yo‘lidagi katta xatolardan biri.
Potensial mijozlar aynan nomingiz orqali brendingiz haqida birinchi taassurotni oladi va unga qiziqish bildiradi.
To‘g‘ri ishlab chiqilgan nom brend falsafasi va xarakterini aks ettiradi, kerakli assotsiatsiyalarni yaratadi, xaridorlarni jalb qiladi va ular bilan hissiy aloqa o‘rnatadi.
Brendning reputatsiyasi ham nom ustida qurib boriladi. Kompaniya yoki mahsulot nomiga arzimas narsadek qarash brend qurish yo‘lidagi katta xatolardan biri.
Chumchuq so'ysa ham, qassob so'ysin
Chumchuq so'ysa ham, qassob so'ysin
Chumchuq so'ysa ham, qassob so'ysin
Mutaxassislar ishtirokisiz samarali nom yaratish qiyin ish. Shu sababli, agar brendingiz rivojiga xizmat qiladigan nom istasangiz, mutaxassislarga, ya’ni brending agentliklarga murojaat qilishingiz tavsiya etiladi.
Mountain jamoasi 2020-yildan buyon mahalliy bizneslar uchun samarali nomlar taqdim qilib kelmoqda. Jamoamiz bilan birgalikda 180 dan ortiq bizneslar uchun unikal nomlar ishlab chiqdik va ulkan tajriba to’pladik
Chumchuq so'ysa ham, qassob so'ysin
Mutaxassislar ishtirokisiz samarali nom yaratish qiyin ish. Shu sababli, agar brendingiz rivojiga xizmat qiladigan nom istasangiz, mutaxassislarga, ya’ni brending agentliklarga murojaat qilishingiz tavsiya etiladi.
Mountain jamoasi 2020-yildan buyon mahalliy bizneslar uchun samarali nomlar taqdim qilib kelmoqda. Jamoamiz bilan birgalikda 180 dan ortiq bizneslar uchun unikal nomlar ishlab chiqdik va ulkan tajriba to’pladik
Brend nomining
6 asosiy mezoni*
Brend nomining
6 asosiy mezoni*
Brend nomining
6 asosiy mezoni*
Biznesga mos
Biznesga mos
Biznesga mos
Brend missiyasi, qadriyatlari va xarakterini ifodalab turadi. Kompaniya va mahsulot haqida boshlang‘ich tushuncha beradi.
Analiz
Analiz
Analiz
Mijozlarni ifodalaydi va ularga osonlikcha tushunarli bo‘ladi.
Qisqa va jarangli
Qisqa va jarangli
Qisqa va jarangli
O‘qishga, eslab qolishga va talaffuz qilishga oson bo‘ladi. Quloqqa yoqimli va sodda tovushlar birikmasidan iborat bo‘ladi.
Unikal
Unikal
Unikal
Raqobatchilardan ajralib turishiga yordam beradi. Brendning tanilishiga sezilarli ta’sir ko‘rsatadi.
Hissiy
Hissiy
Hissiy
Brend beradigan hissiyotlarni yetkaza oladi.
Yuridik himoya
Yuridik himoya
Yuridik himoya
Bunday nomni patentlab, huquqiy himoya qilish imkoniyati bo‘ladi va bu eng muhimi
*bularning barchasi bitta nomda to‘plangan bo’lishi shart emas. Bir nechtasi jamlanishi ham yetarli bo‘ladi
Brend nomining
6 asosiy mezoni*
Biznesga mos
Brend missiyasi, qadriyatlari va xarakterini ifodalab turadi. Kompaniya va mahsulot haqida boshlang‘ich tushuncha beradi.
Analiz
Mijozlarni ifodalaydi va ularga osonlikcha tushunarli bo‘ladi.
Qisqa va jarangli
O‘qishga, eslab qolishga va talaffuz qilishga oson bo‘ladi. Quloqqa yoqimli va sodda tovushlar birikmasidan iborat bo‘ladi.
Unikal
Raqobatchilardan ajralib turishiga yordam beradi. Brendning tanilishiga sezilarli ta’sir ko‘rsatadi.
Hissiy
Brend beradigan hissiyotlarni yetkaza oladi.
Yuridik himoya
Bunday nomni patentlab, huquqiy himoya qilish imkoniyati bo‘ladi va bu eng muhimi
*bularning barchasi bitta nomda to‘plangan bo’lishi shart emas. Bir nechtasi jamlanishi ham yetarli bo‘ladi
Kuchli nom
ishlab chiqishning
7 bosqichi:
01
01
Brief
Brief
Brief
Mijoz bilan uning xohishlari va kutuvlari haqida suhbatlashamiz. Kompaniya, mahsulot, brend pozitsiyasi, ustunliklari va kompaniyaning uzoq muddatli maqsadlarini o‘rganamiz.
02
02
Analiz
Analiz
Analiz
Har bir kuchli nom kuchli g‘oyadan boshlanadi. Kuchli g‘oyalar esa maqsadli auditoriya, soha va raqobatchilarni o'rganib, tahlil qilganimizdan so‘ng yaratiladi.
03
03
Generatsiya
Generatsiya
Generatsiya
Nom topish jarayoni. Kompaniya segmentiga mos nomlar ro‘yxati shakllantiriladi.
04
04
Sifat nazorati
Sifat nazorati
Sifat nazorati
Topilgan nomlarni patentlasa bo‘ladimi, yo‘qmi sinchiklab tekshiriladi. Bu bosqichda ko‘plab nomlar elakdan o‘tmay qolib ketadi.
05
05
Taqdimot
Taqdimot
Taqdimot
Sifat nazoratidan o‘tgan eng yaxshi nomlarni mijozga taqdim etamiz. Shunchaki nomlar ro‘yxatini emas, nomni ma’nolari va boshqa muhim mezonlarni ko’rsatib o’tamiz.
06
06
Audit
Audit
Audit
Mijoz tanlagan nom rasmiy patent vakili tekshiruviga beriladi. Biz taqdim qilgan barcha nomlarni patent bazalardan sifat nazoratida chuqur tekshiramiz. Shunday bo’lsada ko’ngil hotirjam bo’lishi va nomni patentdan o’tishi muhim bo’lgani uchun rasmiy patent vakiliga ham tekshirtiramiz.
07
07
Loyiha hisoboti
Loyiha hisoboti
Loyiha hisoboti
Patentlash masalasi puxta ko‘rib chiqilgach, nomni patentga topshiramiz va mijozga loyiha hisobotini taqdim qilamiz.
Kuchli nom
ishlab chiqishning
7 bosqichi:
01
Brief
Mijoz bilan uning xohishlari va kutuvlari haqida suhbatlashamiz. Kompaniya, mahsulot, brend pozitsiyasi, ustunliklari va kompaniyaning uzoq muddatli maqsadlarini o‘rganamiz.
02
Analiz
Har bir kuchli nom kuchli g‘oyadan boshlanadi. Kuchli g‘oyalar esa maqsadli auditoriya, soha va raqobatchilarni o'rganib, tahlil qilganimizdan so‘ng yaratiladi.
03
Generatsiya
Nom topish jarayoni. Kompaniya segmentiga mos nomlar ro‘yxati shakllantiriladi.
04
Sifat nazorati
Topilgan nomlarni patentlasa bo‘ladimi, yo‘qmi sinchiklab tekshiriladi. Bu bosqichda ko‘plab nomlar elakdan o‘tmay qolib ketadi.
05
Taqdimot
Sifat nazoratidan o‘tgan eng yaxshi nomlarni mijozga taqdim etamiz. Shunchaki nomlar ro‘yxatini emas, nomni ma’nolari va boshqa muhim mezonlarni ko’rsatib o’tamiz.
06
Audit
Mijoz tanlagan nom rasmiy patent vakili tekshiruviga beriladi. Biz taqdim qilgan barcha nomlarni patent bazalardan sifat nazoratida chuqur tekshiramiz. Shunday bo’lsada ko’ngil hotirjam bo’lishi va nomni patentdan o’tishi muhim bo’lgani uchun rasmiy patent vakiliga ham tekshirtiramiz.
07
Loyiha hisoboti
Patentlash masalasi puxta ko‘rib chiqilgach, nomni patentga topshiramiz va mijozga loyiha hisobotini taqdim qilamiz.
Neyming kimga kerak?
Neyming kimga kerak?
Neyming kimga kerak?
01
Rebrendingga muhtoj korxonalarga
Rebrending — yangilanish, o‘sish va keyingi bosqichga chiqish demakdir. Rebrending, ayniqsa, quyidagi hollarda muhim:
Brend nomi patentdan o’tmadi
Sotuv, bozor ulushi yoki mijozlar qoniqishi pasaymoqda.
Hozirgi brend nomi korxonani missiyasi yoki maqsadli auditoriyasini samarali ifodalay olmaydi.
Xalqaro bozorlarga chiqish rejalashtirilmoqda.
Kompaniyalar birlashdi yoki biznes yo‘nalishi o‘zgarmoqda.
02
Yangi boshlanayotgan bizneslarga
Yangi loyiha boshlayotganingizda, mijozlarda ijobiy taassurot qoldirish va ko‘plab boshqa kompaniyalar orasida ajralib turishingiz muhim. Yaxshi nom brend haqida kerakli assotsiatsiyalarni yaratishga, xaridorlarni jalb qilishga va ular bilan hissiy aloqa o‘rnatishga yordam beradi.
03
Mahsulotlarga
Yangi mahsulotni bozorga chiqarish murakkab jarayon. Yaxshi ishlab chiqilgan nom samarali reklamaning poydevori bo‘lib xizmat qilishi, reklama xarajatlarini qisqartirishi va mahsulotingizni o‘z toifasida liderga aylantirishi mumkin.
Neymingni aynan bizga
ishonib topshirishingiz
uchun 4 sabab
Kompleks yechim
Kompleks yechim
Biz bizneslarga nafaqat nom topish bo’yicha, balki brend strategiya qurish, aydentikani to’liq ishlab chiqishda va patentlashda yordam beramiz
Sifat nazorati
Sifat nazorati
Har bir loyiha art direktor, loyiha menedjeri va rasmiy patent vakili tomonidan tekshiriladi.
Tajriba
Tajriba
Nom topishda va uni himolashda uzoq yillik tajribaga egamiz. Patentlash jarayonlarini nozik joylarini ham tushunamiz.
Kafolat
Kafolat
Agar biz taklif etgan nom patentdan o‘tmasa, pulni qaytarib beramiz!
*Agar patentlash xizmatini bizni agentligimiz orqali 15 ish kunida amalga oshirgan bo’lsangiz
Mijozlarimiz fikrlari:
Mijozlarimiz fikrlari:
Hasan Mamasaidov
Mfaktor, Dekos
Hasan Mamasaidov
Mfaktor, Dekos
Hasan Mamasaidov
Mfaktor, Dekos
Hasan Mamasaidov
Mfaktor, Dekos
Alisher Isaev
Sales Doctor, Milliard
Alisher Isaev
Sales Doctor, Milliard
Alisher Isaev
Sales Doctor, Milliard
Alisher Isaev
Sales Doctor, Milliard
Husan Mamasaidov
Mfaktor, Deli
Husan Mamasaidov
Mfaktor, Deli
Husan Mamasaidov
Mfaktor, Deli
Husan Mamasaidov
Mfaktor, Deli
Ibrohim Gulyamov
PCG
Ibrohim Gulyamov
PCG
Ibrohim Gulyamov
PCG
Ibrohim Gulyamov
PCG
Bobur Musaboyev
Insan, Kengash
Bobur Musaboyev
Insan, Kengash
Bobur Musaboyev
Insan, Kengash
Bobur Musaboyev
Insan, Kengash
Abdulaziz Muhammad
Abdulaziz Muhammad
Abdulaziz Muhammad
Abdulaziz Muhammad
Muhammadsodiq Muhammadiyev
Neos
Muhammadsodiq Muhammadiyev
Neos
Muhammadsodiq Muhammadiyev
Neos
Muhammadsodiq Muhammadiyev
Neos
Baxtiyor Axmedov
Deracos
Baxtiyor Axmedov
Deracos
Baxtiyor Axmedov
Deracos
Baxtiyor Axmedov
Deracos
Muvaffaqiyatli loyihalar
Muvaffaqiyatli loyihalar
Muvaffaqiyatli loyihalar



Muammo
Muammo
Bizga qurilish materiallari ishlab chiqarish sohasida ishlab kelayotgan “Post Modern” kompaniyasi murojaat qildi.
Biznes egasi bilan suhbatda brend nomi patentdan o'tmasligi va brend dizaynidagi kamchiliklar aniqlandi.
Rebrending qilish eng maqbul yechim deb topildi.
Yechim
Yechim
Rebrending jarayonini brendingning asosi bo‘lgan nom ishlab chiqishdan boshladik.
Nom ishlab chiqish jarayonining analiz bosqichida mijozning bozorda boshqalar uddalay olmayotgan vazifalarni uddalayotganini aniqladik va mijozga aynan shu g'oyani bildiruvchi qisqa va jarangli — UDDA nomini taqdim qildik. Nom patentlandi. Nom asosida logotip va qadoq dizaynlari ham yangilandi.
Natija
Natija
Mijoz biznesi rebrendingdan so’ng 10 barobarga o‘sganini xabar qildi.
Muvaffaqiyatli loyihalar

Muammo
Bizga qurilish materiallari ishlab chiqarish sohasida ishlab kelayotgan “Post Modern” kompaniyasi murojaat qildi.
Biznes egasi bilan suhbatda brend nomi patentdan o'tmasligi va brend dizaynidagi kamchiliklar aniqlandi.
Rebrending qilish eng maqbul yechim deb topildi.
Yechim
Rebrending jarayonini brendingning asosi bo‘lgan nom ishlab chiqishdan boshladik.
Nom ishlab chiqish jarayonining analiz bosqichida mijozning bozorda boshqalar uddalay olmayotgan vazifalarni uddalayotganini aniqladik va mijozga aynan shu g'oyani bildiruvchi qisqa va jarangli — UDDA nomini taqdim qildik. Nom patentlandi. Nom asosida logotip va qadoq dizaynlari ham yangilandi.
Natija
Mijoz biznesi rebrendingdan so’ng 10 barobarga o‘sganini xabar qildi.
Ko'p so'raladigan savollar
Ko'p so'raladigan savollar
Nomni patentlash shartmi?
Patentsiz nom fundamentsiz binoga o‘xshaydi — istalgan paytda qulab tushishi mumkin. Patentlanmagan nom huquqiy jihatdan sizniki hisoblanmaydi. Brendingiz nomi qanchalik chiroyli va jarangdor bo‘lmasin — uni istalgan odam, istalgan paytda patentlab, o‘ziniki qilib olishi mumkin.
Nomni patentlash sizga qanday vakolatlarni beradi?
- Brendingizga qonuniy egalik qilish huquqini qo‘lga kiritasiz. - Brendingiz raqobatchilar tomonidan ko‘chirilishi va foydalanishidan qonunan himoyalanasiz. Bu orqali brendingiz imiji va obro‘sini himoya qilgan bo‘lasiz. - Franshizalar biznesini yo'lga qo'ya olasiz. Shunga qaramasdan, O‘zbekistonda ko‘p bizneslar brend nomini patentlamasdan ishlashadi. Hattoki ko‘pchilik tadbirkorlar nomni patentlash kerakligini bilishmaydi ham, bilsa-da, aksar nomlar na O‘zbekistonda, na dunyo miqyosida patentdan o‘tadigan nomlar emas. Sizning brendingiz nomi patentlanganmi?
Qanday nomlarni patentlab bo’lmaydi?
1. Mahsulot sifatini bildiruvchi nomlarni - Arzon, tabiiy, mazali, halol va hokazo. 2. Joy nomlarini - Osiyo, Toshkent, Ko’kcha kabi. 3. Faoliyat turini bildiruvchi nomlarni - Dorixona, supermarket, restoran, tekstil va hokazo. 4. Diniy so’zlarni - Jannat, azon, taqvo kabilar. 5. Familiyalar - Esonov, Mamasaidov, Gulyamov va hokazo. 6. Raqamlar - 777, 365, 24/7. 7. Patentdan o’tmaydigan yoki patentlangan nomlarga qo’shimchalar qo’shish orqali yasalgan nomlarni: - Uchtepa Lavash, Andijon muzqaymog’i, Olot somsa va boshqalar
Nom ishlab chiqish narxi nimaga qarab belgilanadi?
Nom narxiga bir nechta omillar ta'sir qiladi 1. Nomning qisqaligi. Nom qanchalik qisqa bo’lsa, narx shunchalik baland bo'ladi. 2. Ko'p yo'nalishlilik. Qanchalik ko’p yo’nalishlar(savdo, ishlab chiqarish, qurilish va boshqalar)da patentdan o’tadigan nom kerak bo’lsa, narx shunchalik oshib boradi. 3. Globallik. Nom geografiyasining qo‘llanish doirasi kengaygani sari nom unikalligiga qo‘yiladigan talablar ham oshib boradi. O'z navbatida narxlar ham. 4. Tezlik. Narxga ta'sir qiladigan omillardan so'ngisi — vaqt. Nom qanchalik tez fursatda kerak bo’lsa, tabiiyki narxi ham balandroq bo'ladi.
Nom topish qancha vaqt oladi?
Odatda nom ishlab chiqish 20 ish kunidan 26 ish kunigacha vaqt oladi. Taqdim qilingan nomlar mijozga manzur kelmasa, tarifga ko'ra qo'shimcha variantlar taqdim etiladi. Bunday holatda taqdim qilingan nomlar manzur kelmagani sabablari aniq bayon qilinishi kerak.
Butun dunyoda yo'q nom yaratib beriladimi?
Butun dunyoda mavjud bo'lmagan nom ishlab chiqish juda murakkab vazifa. Hattoki katta brendlar ham butun dunyoda patentdan o’tadigan nomga ega emas. Masalan, fast-fud tarmog'i Evos AQSh va Buyuk Britaniyada Evos nomi ostida faoliyat yurita olmaydi, chunki bu nom u ikki davlatda allaqachon boshqalar tomonidan patentlangan. Aslida butun dunyoda yo'q nom bo’lishi shart ham emas. Muhimi, mijoz biznes qilishni xohlayotgan davlatlarda patentdan o'tadigan nom bo'lishi kifoya. Biz esa bunday nomlarni ishlab chiqib bera olamiz. Lekin bunday turdagi nomlarning narxi odatiy nomlardan qimmatroq bo’ladi.
Qachon neyming buyurtma qilish kerak?
Nom ishlab chiqishga 1 oydan 2 oygacha, patentlashga 1 oydan 7 oygacha vaqt ketadi. Shu sababli, neymingga biznes boshlashdan kamida 2-3 oy oldin buyurtma berganingiz ma'qul. Shuningdek, nom ishlab chiqish imkon qadar firma stili va brendning boshqa elementlarini ishlab chiqishdan oldin amalga oshirilgani maqsadga muvofiq. Shunda nomni umumiy brend strategiyasiga integratsiya qilish hamda uni brend vizual aydentikasining boshqa elementlarini yaratishda e’tiborga olish imkonini beradi.
Nomni patentlash shartmi?
Patentsiz nom fundamentsiz binoga o‘xshaydi — istalgan paytda qulab tushishi mumkin. Patentlanmagan nom huquqiy jihatdan sizniki hisoblanmaydi. Brendingiz nomi qanchalik chiroyli va jarangdor bo‘lmasin — uni istalgan odam, istalgan paytda patentlab, o‘ziniki qilib olishi mumkin.
Nomni patentlash sizga qanday vakolatlarni beradi?
- Brendingizga qonuniy egalik qilish huquqini qo‘lga kiritasiz. - Brendingiz raqobatchilar tomonidan ko‘chirilishi va foydalanishidan qonunan himoyalanasiz. Bu orqali brendingiz imiji va obro‘sini himoya qilgan bo‘lasiz. - Franshizalar biznesini yo'lga qo'ya olasiz. Shunga qaramasdan, O‘zbekistonda ko‘p bizneslar brend nomini patentlamasdan ishlashadi. Hattoki ko‘pchilik tadbirkorlar nomni patentlash kerakligini bilishmaydi ham, bilsa-da, aksar nomlar na O‘zbekistonda, na dunyo miqyosida patentdan o‘tadigan nomlar emas. Sizning brendingiz nomi patentlanganmi?
Qanday nomlarni patentlab bo’lmaydi?
1. Mahsulot sifatini bildiruvchi nomlarni - Arzon, tabiiy, mazali, halol va hokazo. 2. Joy nomlarini - Osiyo, Toshkent, Ko’kcha kabi. 3. Faoliyat turini bildiruvchi nomlarni - Dorixona, supermarket, restoran, tekstil va hokazo. 4. Diniy so’zlarni - Jannat, azon, taqvo kabilar. 5. Familiyalar - Esonov, Mamasaidov, Gulyamov va hokazo. 6. Raqamlar - 777, 365, 24/7. 7. Patentdan o’tmaydigan yoki patentlangan nomlarga qo’shimchalar qo’shish orqali yasalgan nomlarni: - Uchtepa Lavash, Andijon muzqaymog’i, Olot somsa va boshqalar
Nom ishlab chiqish narxi nimaga qarab belgilanadi?
Nom narxiga bir nechta omillar ta'sir qiladi 1. Nomning qisqaligi. Nom qanchalik qisqa bo’lsa, narx shunchalik baland bo'ladi. 2. Ko'p yo'nalishlilik. Qanchalik ko’p yo’nalishlar(savdo, ishlab chiqarish, qurilish va boshqalar)da patentdan o’tadigan nom kerak bo’lsa, narx shunchalik oshib boradi. 3. Globallik. Nom geografiyasining qo‘llanish doirasi kengaygani sari nom unikalligiga qo‘yiladigan talablar ham oshib boradi. O'z navbatida narxlar ham. 4. Tezlik. Narxga ta'sir qiladigan omillardan so'ngisi — vaqt. Nom qanchalik tez fursatda kerak bo’lsa, tabiiyki narxi ham balandroq bo'ladi.
Nom topish qancha vaqt oladi?
Odatda nom ishlab chiqish 20 ish kunidan 26 ish kunigacha vaqt oladi. Taqdim qilingan nomlar mijozga manzur kelmasa, tarifga ko'ra qo'shimcha variantlar taqdim etiladi. Bunday holatda taqdim qilingan nomlar manzur kelmagani sabablari aniq bayon qilinishi kerak.
Butun dunyoda yo'q nom yaratib beriladimi?
Butun dunyoda mavjud bo'lmagan nom ishlab chiqish juda murakkab vazifa. Hattoki katta brendlar ham butun dunyoda patentdan o’tadigan nomga ega emas. Masalan, fast-fud tarmog'i Evos AQSh va Buyuk Britaniyada Evos nomi ostida faoliyat yurita olmaydi, chunki bu nom u ikki davlatda allaqachon boshqalar tomonidan patentlangan. Aslida butun dunyoda yo'q nom bo’lishi shart ham emas. Muhimi, mijoz biznes qilishni xohlayotgan davlatlarda patentdan o'tadigan nom bo'lishi kifoya. Biz esa bunday nomlarni ishlab chiqib bera olamiz. Lekin bunday turdagi nomlarning narxi odatiy nomlardan qimmatroq bo’ladi.
Qachon neyming buyurtma qilish kerak?
Nom ishlab chiqishga 1 oydan 2 oygacha, patentlashga 1 oydan 7 oygacha vaqt ketadi. Shu sababli, neymingga biznes boshlashdan kamida 2-3 oy oldin buyurtma berganingiz ma'qul. Shuningdek, nom ishlab chiqish imkon qadar firma stili va brendning boshqa elementlarini ishlab chiqishdan oldin amalga oshirilgani maqsadga muvofiq. Shunda nomni umumiy brend strategiyasiga integratsiya qilish hamda uni brend vizual aydentikasining boshqa elementlarini yaratishda e’tiborga olish imkonini beradi.
Nomni patentlash shartmi?
Patentsiz nom fundamentsiz binoga o‘xshaydi — istalgan paytda qulab tushishi mumkin. Patentlanmagan nom huquqiy jihatdan sizniki hisoblanmaydi. Brendingiz nomi qanchalik chiroyli va jarangdor bo‘lmasin — uni istalgan odam, istalgan paytda patentlab, o‘ziniki qilib olishi mumkin.
Nomni patentlash sizga qanday vakolatlarni beradi?
- Brendingizga qonuniy egalik qilish huquqini qo‘lga kiritasiz. - Brendingiz raqobatchilar tomonidan ko‘chirilishi va foydalanishidan qonunan himoyalanasiz. Bu orqali brendingiz imiji va obro‘sini himoya qilgan bo‘lasiz. - Franshizalar biznesini yo'lga qo'ya olasiz. Shunga qaramasdan, O‘zbekistonda ko‘p bizneslar brend nomini patentlamasdan ishlashadi. Hattoki ko‘pchilik tadbirkorlar nomni patentlash kerakligini bilishmaydi ham, bilsa-da, aksar nomlar na O‘zbekistonda, na dunyo miqyosida patentdan o‘tadigan nomlar emas. Sizning brendingiz nomi patentlanganmi?
Qanday nomlarni patentlab bo’lmaydi?
1. Mahsulot sifatini bildiruvchi nomlarni - Arzon, tabiiy, mazali, halol va hokazo. 2. Joy nomlarini - Osiyo, Toshkent, Ko’kcha kabi. 3. Faoliyat turini bildiruvchi nomlarni - Dorixona, supermarket, restoran, tekstil va hokazo. 4. Diniy so’zlarni - Jannat, azon, taqvo kabilar. 5. Familiyalar - Esonov, Mamasaidov, Gulyamov va hokazo. 6. Raqamlar - 777, 365, 24/7. 7. Patentdan o’tmaydigan yoki patentlangan nomlarga qo’shimchalar qo’shish orqali yasalgan nomlarni: - Uchtepa Lavash, Andijon muzqaymog’i, Olot somsa va boshqalar
Nom ishlab chiqish narxi nimaga qarab belgilanadi?
Nom narxiga bir nechta omillar ta'sir qiladi 1. Nomning qisqaligi. Nom qanchalik qisqa bo’lsa, narx shunchalik baland bo'ladi. 2. Ko'p yo'nalishlilik. Qanchalik ko’p yo’nalishlar(savdo, ishlab chiqarish, qurilish va boshqalar)da patentdan o’tadigan nom kerak bo’lsa, narx shunchalik oshib boradi. 3. Globallik. Nom geografiyasining qo‘llanish doirasi kengaygani sari nom unikalligiga qo‘yiladigan talablar ham oshib boradi. O'z navbatida narxlar ham. 4. Tezlik. Narxga ta'sir qiladigan omillardan so'ngisi — vaqt. Nom qanchalik tez fursatda kerak bo’lsa, tabiiyki narxi ham balandroq bo'ladi.
Nom topish qancha vaqt oladi?
Odatda nom ishlab chiqish 20 ish kunidan 26 ish kunigacha vaqt oladi. Taqdim qilingan nomlar mijozga manzur kelmasa, tarifga ko'ra qo'shimcha variantlar taqdim etiladi. Bunday holatda taqdim qilingan nomlar manzur kelmagani sabablari aniq bayon qilinishi kerak.
Butun dunyoda yo'q nom yaratib beriladimi?
Butun dunyoda mavjud bo'lmagan nom ishlab chiqish juda murakkab vazifa. Hattoki katta brendlar ham butun dunyoda patentdan o’tadigan nomga ega emas. Masalan, fast-fud tarmog'i Evos AQSh va Buyuk Britaniyada Evos nomi ostida faoliyat yurita olmaydi, chunki bu nom u ikki davlatda allaqachon boshqalar tomonidan patentlangan. Aslida butun dunyoda yo'q nom bo’lishi shart ham emas. Muhimi, mijoz biznes qilishni xohlayotgan davlatlarda patentdan o'tadigan nom bo'lishi kifoya. Biz esa bunday nomlarni ishlab chiqib bera olamiz. Lekin bunday turdagi nomlarning narxi odatiy nomlardan qimmatroq bo’ladi.
Qachon neyming buyurtma qilish kerak?
Nom ishlab chiqishga 1 oydan 2 oygacha, patentlashga 1 oydan 7 oygacha vaqt ketadi. Shu sababli, neymingga biznes boshlashdan kamida 2-3 oy oldin buyurtma berganingiz ma'qul. Shuningdek, nom ishlab chiqish imkon qadar firma stili va brendning boshqa elementlarini ishlab chiqishdan oldin amalga oshirilgani maqsadga muvofiq. Shunda nomni umumiy brend strategiyasiga integratsiya qilish hamda uni brend vizual aydentikasining boshqa elementlarini yaratishda e’tiborga olish imkonini beradi.
Ko'p so'raladigan savollar
Nomni patentlash shartmi?
Patentsiz nom fundamentsiz binoga o‘xshaydi — istalgan paytda qulab tushishi mumkin. Patentlanmagan nom huquqiy jihatdan sizniki hisoblanmaydi. Brendingiz nomi qanchalik chiroyli va jarangdor bo‘lmasin — uni istalgan odam, istalgan paytda patentlab, o‘ziniki qilib olishi mumkin.
Nomni patentlash sizga qanday vakolatlarni beradi?
- Brendingizga qonuniy egalik qilish huquqini qo‘lga kiritasiz. - Brendingiz raqobatchilar tomonidan ko‘chirilishi va foydalanishidan qonunan himoyalanasiz. Bu orqali brendingiz imiji va obro‘sini himoya qilgan bo‘lasiz. - Franshizalar biznesini yo'lga qo'ya olasiz. Shunga qaramasdan, O‘zbekistonda ko‘p bizneslar brend nomini patentlamasdan ishlashadi. Hattoki ko‘pchilik tadbirkorlar nomni patentlash kerakligini bilishmaydi ham, bilsa-da, aksar nomlar na O‘zbekistonda, na dunyo miqyosida patentdan o‘tadigan nomlar emas. Sizning brendingiz nomi patentlanganmi?
Qanday nomlarni patentlab bo’lmaydi?
1. Mahsulot sifatini bildiruvchi nomlarni - Arzon, tabiiy, mazali, halol va hokazo. 2. Joy nomlarini - Osiyo, Toshkent, Ko’kcha kabi. 3. Faoliyat turini bildiruvchi nomlarni - Dorixona, supermarket, restoran, tekstil va hokazo. 4. Diniy so’zlarni - Jannat, azon, taqvo kabilar. 5. Familiyalar - Esonov, Mamasaidov, Gulyamov va hokazo. 6. Raqamlar - 777, 365, 24/7. 7. Patentdan o’tmaydigan yoki patentlangan nomlarga qo’shimchalar qo’shish orqali yasalgan nomlarni: - Uchtepa Lavash, Andijon muzqaymog’i, Olot somsa va boshqalar
Nom ishlab chiqish narxi nimaga qarab belgilanadi?
Nom narxiga bir nechta omillar ta'sir qiladi 1. Nomning qisqaligi. Nom qanchalik qisqa bo’lsa, narx shunchalik baland bo'ladi. 2. Ko'p yo'nalishlilik. Qanchalik ko’p yo’nalishlar(savdo, ishlab chiqarish, qurilish va boshqalar)da patentdan o’tadigan nom kerak bo’lsa, narx shunchalik oshib boradi. 3. Globallik. Nom geografiyasining qo‘llanish doirasi kengaygani sari nom unikalligiga qo‘yiladigan talablar ham oshib boradi. O'z navbatida narxlar ham. 4. Tezlik. Narxga ta'sir qiladigan omillardan so'ngisi — vaqt. Nom qanchalik tez fursatda kerak bo’lsa, tabiiyki narxi ham balandroq bo'ladi.
Nom topish qancha vaqt oladi?
Odatda nom ishlab chiqish 20 ish kunidan 26 ish kunigacha vaqt oladi. Taqdim qilingan nomlar mijozga manzur kelmasa, tarifga ko'ra qo'shimcha variantlar taqdim etiladi. Bunday holatda taqdim qilingan nomlar manzur kelmagani sabablari aniq bayon qilinishi kerak.
Butun dunyoda yo'q nom yaratib beriladimi?
Butun dunyoda mavjud bo'lmagan nom ishlab chiqish juda murakkab vazifa. Hattoki katta brendlar ham butun dunyoda patentdan o’tadigan nomga ega emas. Masalan, fast-fud tarmog'i Evos AQSh va Buyuk Britaniyada Evos nomi ostida faoliyat yurita olmaydi, chunki bu nom u ikki davlatda allaqachon boshqalar tomonidan patentlangan. Aslida butun dunyoda yo'q nom bo’lishi shart ham emas. Muhimi, mijoz biznes qilishni xohlayotgan davlatlarda patentdan o'tadigan nom bo'lishi kifoya. Biz esa bunday nomlarni ishlab chiqib bera olamiz. Lekin bunday turdagi nomlarning narxi odatiy nomlardan qimmatroq bo’ladi.
Qachon neyming buyurtma qilish kerak?
Nom ishlab chiqishga 1 oydan 2 oygacha, patentlashga 1 oydan 7 oygacha vaqt ketadi. Shu sababli, neymingga biznes boshlashdan kamida 2-3 oy oldin buyurtma berganingiz ma'qul. Shuningdek, nom ishlab chiqish imkon qadar firma stili va brendning boshqa elementlarini ishlab chiqishdan oldin amalga oshirilgani maqsadga muvofiq. Shunda nomni umumiy brend strategiyasiga integratsiya qilish hamda uni brend vizual aydentikasining boshqa elementlarini yaratishda e’tiborga olish imkonini beradi.