
Biznesingiz uchun jarangli, qisqa, sohaga mos va patentdan o‘tadigan nom izlayapsizmi?
Biznesingiz uchun jarangli, qisqa, sohaga mos va patentdan o‘tadigan nom izlayapsizmi?
Biznesingiz uchun jarangli, qisqa, sohaga mos va patentdan o‘tadigan nom izlayapsizmi?

Neyming nima?
Neyming - kompaniya yoki mahsulot va xizmatlar uchun nom ishlab chiqish jarayoni.
Brend uchun sohaga mos, jarangli va esda qolarli nom ishlab chiqish hamda uni patentlash — bu kuchli brend qurish yo‘lidagi birinchi qadam.

Kuchli nom topish tasodif emas, balki strategik va ijodiy yondashuv hamda yuridik ekspertiza talab qiladigan murakkab jarayon

Behzod Esonov
Mountain agentligi rahbari,
brending bo‘yicha ekspert.

Kuchli nom topish tasodif emas, balki strategik va ijodiy yondashuv hamda yuridik ekspertiza talab qiladigan murakkab jarayon

Behzod Esonov
Mountain agentligi rahbari,
brending bo‘yicha ekspert.

Kuchli nom topish tasodif emas, balki strategik va ijodiy yondashuv hamda yuridik ekspertiza talab qiladigan murakkab jarayon

Behzod Esonov
Mountain agentligi rahbari,
brending bo‘yicha ekspert.
Brend nomi nega muhim?
Brend nomi nega muhim?
Potensial mijozlar aynan nomingiz orqali brendingiz haqida birinchi taassurotni oladi va unga qiziqish bildiradi.
To‘g‘ri ishlab chiqilgan nom brend falsafasi va xarakterini aks ettiradi, kerakli assotsiatsiyalarni yaratadi, xaridorlarni jalb qiladi va ular bilan hissiy aloqa o‘rnatadi.
Brendning reputatsiyasi ham nom ustida qurib boriladi. Kompaniya yoki mahsulot nomiga arzimas narsadek qarash brend qurish yo‘lidagi katta xatolardan biri.
Potensial mijozlar aynan nomingiz orqali brendingiz haqida birinchi taassurotni oladi va unga qiziqish bildiradi.
To‘g‘ri ishlab chiqilgan nom brend falsafasi va xarakterini aks ettiradi, kerakli assotsiatsiyalarni yaratadi, xaridorlarni jalb qiladi va ular bilan hissiy aloqa o‘rnatadi.
Brendning reputatsiyasi ham nom ustida qurib boriladi. Kompaniya yoki mahsulot nomiga arzimas narsadek qarash brend qurish yo‘lidagi katta xatolardan biri.
Neyming kimga kerak?
Neyming kimga kerak?
Neyming kimga kerak?
01
Rebrendingga muhtoj korxonalarga
Rebrending — bu brend imijini yangilash, biznesni o‘stirish va keyingi bosqichga chiqish degani. Rebrending qachon kerak bo‘ladi?
Brend nomi patentdan o‘tmasligi aniqlandi.
Sotuv, bozor ulushi yoki mijozlar qoniqishi pasaymoqda.
Hozirgi brend nomi korxona missiyasi, xarakteri va auditoriyaga mos emas.
Xalqaro bozorlarga chiqish rejalashtirilmoqda.
Brend qurish va marketingga katta investitsiya kiritilish arafasida.
02
Yangi boshlanayotgan bizneslarga
Yangi biznes uchun mijozlarda ijobiy taassurot qoldirish va raqobatchilar orasida ajralib turish muhim. Yaxshi nom brend haqida kerakli assotsiatsiyalarni yaratish, xaridorlarni jalb qilish va mahsulot xaridorgirligini oshirishga yordam beradi.
03
Mahsulotlarga
Yaxshi ishlab chiqilgan nom samarali reklamaning asosi bo‘lib, u reklama xarajatlarini qisqartirishi va mahsulotingiz liderga aylanishida yordam berishi mumkin.
Mijozlarimiz fikrlari:
Mijozlarimiz fikrlari:
Hasan Mamasaidov
Mfaktor, Dekos
Hasan Mamasaidov
Mfaktor, Dekos
Hasan Mamasaidov
Mfaktor, Dekos
Hasan Mamasaidov
Mfaktor, Dekos
Alisher Isaev
Sales Doctor, Milliard
Alisher Isaev
Sales Doctor, Milliard
Alisher Isaev
Sales Doctor, Milliard
Alisher Isaev
Sales Doctor, Milliard
Husan Mamasaidov
Mfaktor, Deli
Husan Mamasaidov
Mfaktor, Deli
Husan Mamasaidov
Mfaktor, Deli
Husan Mamasaidov
Mfaktor, Deli
Ibrohim Gulyamov
PCG
Ibrohim Gulyamov
PCG
Ibrohim Gulyamov
PCG
Ibrohim Gulyamov
PCG
Bobur Musaboyev
Insan, Kengash
Bobur Musaboyev
Insan, Kengash
Bobur Musaboyev
Insan, Kengash
Bobur Musaboyev
Insan, Kengash
Abdulaziz Muhammad
Marketolog
Abdulaziz Muhammad
Marketolog
Abdulaziz Muhammad
Marketolog
Abdulaziz Muhammad
Marketolog
Muhammadsodiq Muhammadiyev
Neos
Muhammadsodiq Muhammadiyev
Neos
Muhammadsodiq Muhammadiyev
Neos
Muhammadsodiq Muhammadiyev
Neos
Baxtiyor Axmedov
Deracos
Baxtiyor Axmedov
Deracos
Baxtiyor Axmedov
Deracos
Baxtiyor Axmedov
Deracos
Qilgan loyihalarimizdan namunalar
Qilgan loyihalarimizdan namunalar
Qilgan loyihalarimizdan namunalar

Mijoz
Abdulaziz Akbarxo’jayev, Udda brendi asoschisi
Faoliyati
Qurilish materiallari ishlab chiqarish
Ko’rsatilgan xizmat
Neyming, logotip va qadoq dizayni
Muammo
Muammo
Bizga qurilish materiallari ishlab chiqarish sohasida ishlab kelayotgan “Post Modern” kompaniyasi murojaat qildi.
Biznes egasi bilan suhbatda brend nomi patentdan o'tmasligi va brend dizaynidagi kamchiliklar aniqlandi.
Rebrending qilish eng maqbul yechim deb topildi.
Yechim
Yechim
Rebrending jarayonini brendingning asosi bo‘lgan nom ishlab chiqishdan boshladik.
Nom ishlab chiqish jarayonining analiz bosqichida mijozning bozorda boshqalar uddalay olmayotgan vazifalarni uddalayotganini aniqladik va mijozga aynan shu g'oyani bildiruvchi qisqa va jarangli — UDDA nomini taqdim qildik. Nom patentlandi. Nom asosida logotip va qadoq dizaynlari ham yangilandi.
Natija
Natija
Mijoz biznesi rebrendingdan so’ng 10 barobarga o‘sganini xabar qildi.
Qilgan loyihalarimizdan namunalar

Mijoz
Abdulaziz Akbarxo’jayev, Udda brendi asoschisi
Faoliyati
Qurilish materiallari ishlab chiqarish
Ko’rsatilgan xizmat
Neyming, logotip va qadoq dizayni
Muammo
Bizga qurilish materiallari ishlab chiqarish sohasida ishlab kelayotgan “Post Modern” kompaniyasi murojaat qildi.
Biznes egasi bilan suhbatda brend nomi patentdan o'tmasligi va brend dizaynidagi kamchiliklar aniqlandi.
Rebrending qilish eng maqbul yechim deb topildi.
Yechim
Rebrending jarayonini brendingning asosi bo‘lgan nom ishlab chiqishdan boshladik.
Nom ishlab chiqish jarayonining analiz bosqichida mijozning bozorda boshqalar uddalay olmayotgan vazifalarni uddalayotganini aniqladik va mijozga aynan shu g'oyani bildiruvchi qisqa va jarangli — UDDA nomini taqdim qildik. Nom patentlandi. Nom asosida logotip va qadoq dizaynlari ham yangilandi.
Natija
Mijoz biznesi rebrendingdan so’ng 10 barobarga o‘sganini xabar qildi.
Neymingni aynan bizga ishonib
topshirishingiz uchun 4 sabab
Neymingni aynan bizga ishonib topshirishingiz uchun 4 sabab
Neymingni aynan bizga ishonib topshirishingiz uchun 4 sabab
To‘liq yechim
To‘liq yechim
Biz nafaqat nom topib beramiz, balki brend strategiya ishlab chiqish, aydentikani yaratish va patentlashda yordam beramiz.
Sifat nazorati
Sifat nazorati
Har bir loyiha art direktor, loyiha menedjeri va rasmiy patent vakili tekshiruvidan o‘tadi.
Tajriba
Tajriba
Nom yaratish va uni patentlashda uzoq yillik tajribaga egamiz. Patentlash jarayonlarini nozik jihatlarigacha tushunamiz.
Kafolat
Kafolat
Taqdim qilingan nom patentdan o‘tmasa, pulingizni qaytarib beramiz.
*Agar patentlash xizmatini bizni agentligimiz orqali 15 ish kunida amalga oshirgan bo’lsangiz
Brend nomining
6 asosiy mezoni*
Brend nomining
6 asosiy mezoni*
Brend nomining
6 asosiy mezoni*
Biznesga mos
Biznesga mos
Biznesga mos
Brend missiyasi, qadriyatlari va xarakterini ifodalab turadi. Kompaniya va mahsulot haqida boshlang'ich tushuncha beradi.
Analiz
Analiz
Analiz
Mijozlarni ifodalaydi va ularga osonlikcha tushunarli boladi.
Qisqa va jarangli
Qisqa va jarangli
Qisqa va jarangli
O'qishga, eslab qolishga va talaffuz qilishga oson boladi. Quloqqa yogimli va sodda tovushlar birikmasidan iborat boladi.
Unikal
Unikal
Unikal
Raqobatchilardan ajralib turishiga yordam beradi. Brendning tanilishiga sezilarli ta'sir korsatadi.
Hissiy
Hissiy
Hissiy
Brend beradigan hissiyotlarni yetkaza oladi.
Yuridik himoya
Yuridik himoya
Yuridik himoya
Bunday nomni patentlab, huquaiy himoya qilish imkoniyati boladi va bu eng muhimi
*bularning barchasi bitta nomda to‘plangan bo’lishi shart emas. Bir nechtasi jamlanishi ham yetarli bo‘ladi
Brend nomining
6 asosiy mezoni*
Biznesga mos
Brend missiyasi, qadriyatlari va xarakterini ifodalab turadi. Kompaniya va mahsulot haqida boshlang'ich tushuncha beradi.
Analiz
Mijozlarni ifodalaydi va ularga osonlikcha tushunarli boladi.
Qisqa va jarangli
O'qishga, eslab qolishga va talaffuz qilishga oson boladi. Quloqqa yogimli va sodda tovushlar birikmasidan iborat boladi.
Unikal
Raqobatchilardan ajralib turishiga yordam beradi. Brendning tanilishiga sezilarli ta'sir korsatadi.
Hissiy
Brend beradigan hissiyotlarni yetkaza oladi.
Yuridik himoya
Bunday nomni patentlab, huquaiy himoya qilish imkoniyati boladi va bu eng muhimi
*bularning barchasi bitta nomda to‘plangan bo’lishi shart emas. Bir nechtasi jamlanishi ham yetarli bo‘ladi
Kuchli nom
ishlab chiqishning
7 bosqichi:
01
01
Brief
Brief
Brief
Mijoz bilan uning xohishlari va kutuvlari haqida suhbatlashamiz. Kompaniya, mahsulot, brend pozitsiyasi, ustunliklari va kompaniyaning uzoq muddatli maqsadlarini o‘rganamiz.
02
02
Analiz
Analiz
Analiz
Har bir kuchli nom kuchli g‘oyadan boshlanadi. Kuchli g‘oyalar esa maqsadli auditoriya, soha va raqobatchilarni o'rganib, tahlil qilganimizdan so‘ng yaratiladi.
03
03
Generatsiya
Generatsiya
Generatsiya
Nom topish jarayoni. Kompaniya segmentiga mos nomlar ro‘yxati shakllantiriladi.
04
04
Sifat nazorati
Sifat nazorati
Sifat nazorati
Topilgan nomlarni patentlasa bo‘ladimi, yo‘qmi sinchiklab tekshiriladi. Bu bosqichda ko‘plab nomlar elakdan o‘tmay qolib ketadi.
05
05
Taqdimot
Taqdimot
Taqdimot
Sifat nazoratidan o‘tgan eng yaxshi nomlarni mijozga taqdim etamiz. Shunchaki nomlar ro‘yxatini emas, nomni ma’nolari va boshqa muhim mezonlarni ko’rsatib o’tamiz.
06
06
Audit
Audit
Audit
Mijoz tanlagan nom rasmiy patent vakili tekshiruviga beriladi. Biz taqdim qilgan barcha nomlarni patent bazalardan sifat nazoratida chuqur tekshiramiz. Shunday bo’lsada ko’ngil hotirjam bo’lishi va nomni patentdan o’tishi muhim bo’lgani uchun rasmiy patent vakiliga ham tekshirtiramiz.
07
07
Loyiha hisoboti
Loyiha hisoboti
Loyiha hisoboti
Patentlash masalasi puxta ko‘rib chiqilgach, nomni patentga topshiramiz va mijozga loyiha hisobotini taqdim qilamiz.
Kuchli nom
ishlab chiqishning
7 bosqichi:
01
Brief
Mijoz bilan uning xohishlari va kutuvlari haqida suhbatlashamiz. Kompaniya, mahsulot, brend pozitsiyasi, ustunliklari va kompaniyaning uzoq muddatli maqsadlarini o‘rganamiz.
02
Analiz
Har bir kuchli nom kuchli g‘oyadan boshlanadi. Kuchli g‘oyalar esa maqsadli auditoriya, soha va raqobatchilarni o'rganib, tahlil qilganimizdan so‘ng yaratiladi.
03
Generatsiya
Nom topish jarayoni. Kompaniya segmentiga mos nomlar ro‘yxati shakllantiriladi.
04
Sifat nazorati
Topilgan nomlarni patentlasa bo‘ladimi, yo‘qmi sinchiklab tekshiriladi. Bu bosqichda ko‘plab nomlar elakdan o‘tmay qolib ketadi.
05
Taqdimot
Sifat nazoratidan o‘tgan eng yaxshi nomlarni mijozga taqdim etamiz. Shunchaki nomlar ro‘yxatini emas, nomni ma’nolari va boshqa muhim mezonlarni ko’rsatib o’tamiz.
06
Audit
Mijoz tanlagan nom rasmiy patent vakili tekshiruviga beriladi. Biz taqdim qilgan barcha nomlarni patent bazalardan sifat nazoratida chuqur tekshiramiz. Shunday bo’lsada ko’ngil hotirjam bo’lishi va nomni patentdan o’tishi muhim bo’lgani uchun rasmiy patent vakiliga ham tekshirtiramiz.
07
Loyiha hisoboti
Patentlash masalasi puxta ko‘rib chiqilgach, nomni patentga topshiramiz va mijozga loyiha hisobotini taqdim qilamiz.
Ko'p so'raladigan savollar
Ko'p so'raladigan savollar
Nomni patentlash shartmi?
Patentsiz nom fundamentsiz binoga o‘xshaydi — istalgan paytda qulab tushishi mumkin. Patentlanmagan nom huquqiy jihatdan sizniki hisoblanmaydi. Brendingiz nomi qanchalik chiroyli va jarangdor bo‘lmasin — uni istalgan odam, istalgan paytda patentlab, o‘ziniki qilib olishi mumkin.
Nomni patentlash sizga qanday vakolatlarni beradi?
- Brendingizga qonuniy egalik qilish huquqini qo‘lga kiritasiz. - Brendingiz raqobatchilar tomonidan ko‘chirilishi va foydalanishidan qonunan himoyalanasiz. Bu orqali brendingiz imiji va obro‘sini himoya qilgan bo‘lasiz. - Franshizalar biznesini yo'lga qo'ya olasiz. Shunga qaramasdan, O‘zbekistonda ko‘p bizneslar brend nomini patentlamasdan ishlashadi. Hattoki ko‘pchilik tadbirkorlar nomni patentlash kerakligini bilishmaydi ham, bilsa-da, aksar nomlar na O‘zbekistonda, na dunyo miqyosida patentdan o‘tadigan nomlar emas. Sizning brendingiz nomi patentlanganmi?
Qanday nomlarni patentlab bo’lmaydi?
1. Mahsulot sifatini bildiruvchi nomlarni - Arzon, tabiiy, mazali, halol va hokazo. 2. Joy nomlarini - Osiyo, Toshkent, Ko’kcha kabi. 3. Faoliyat turini bildiruvchi nomlarni - Dorixona, supermarket, restoran, tekstil va hokazo. 4. Diniy so’zlarni - Jannat, azon, taqvo kabilar. 5. Familiyalar - Esonov, Mamasaidov, Gulyamov va hokazo. 6. Raqamlar - 777, 365, 24/7. 7. Patentdan o’tmaydigan yoki patentlangan nomlarga qo’shimchalar qo’shish orqali yasalgan nomlarni: - Uchtepa Lavash, Andijon muzqaymog’i, Olot somsa va boshqalar
Nom ishlab chiqish narxi nimaga qarab belgilanadi?
Nom narxiga bir nechta omillar ta'sir qiladi 1. Nomning qisqaligi. Nom qanchalik qisqa bo’lsa, narx shunchalik baland bo'ladi. 2. Ko'p yo'nalishlilik. Qanchalik ko’p yo’nalishlar(savdo, ishlab chiqarish, qurilish va boshqalar)da patentdan o’tadigan nom kerak bo’lsa, narx shunchalik oshib boradi. 3. Globallik. Nom geografiyasining qo‘llanish doirasi kengaygani sari nom unikalligiga qo‘yiladigan talablar ham oshib boradi. O'z navbatida narxlar ham. 4. Tezlik. Narxga ta'sir qiladigan omillardan so'ngisi — vaqt. Nom qanchalik tez fursatda kerak bo’lsa, tabiiyki narxi ham balandroq bo'ladi.
Nom topish qancha vaqt oladi?
Odatda nom ishlab chiqish 20 ish kunidan 26 ish kunigacha vaqt oladi. Taqdim qilingan nomlar mijozga manzur kelmasa, tarifga ko'ra qo'shimcha variantlar taqdim etiladi. Bunday holatda taqdim qilingan nomlar manzur kelmagani sabablari aniq bayon qilinishi kerak.
Butun dunyoda yo'q nom yaratib beriladimi?
Butun dunyoda mavjud bo'lmagan nom ishlab chiqish juda murakkab vazifa. Hattoki katta brendlar ham butun dunyoda patentdan o’tadigan nomga ega emas. Masalan, fast-fud tarmog'i Evos AQSh va Buyuk Britaniyada Evos nomi ostida faoliyat yurita olmaydi, chunki bu nom u ikki davlatda allaqachon boshqalar tomonidan patentlangan. Aslida butun dunyoda yo'q nom bo’lishi shart ham emas. Muhimi, mijoz biznes qilishni xohlayotgan davlatlarda patentdan o'tadigan nom bo'lishi kifoya. Biz esa bunday nomlarni ishlab chiqib bera olamiz. Lekin bunday turdagi nomlarning narxi odatiy nomlardan qimmatroq bo’ladi.
Qachon neyming buyurtma qilish kerak?
Nom ishlab chiqishga 1 oydan 2 oygacha, patentlashga 1 oydan 7 oygacha vaqt ketadi. Shu sababli, neymingga biznes boshlashdan kamida 2-3 oy oldin buyurtma berganingiz ma'qul. Shuningdek, nom ishlab chiqish imkon qadar firma stili va brendning boshqa elementlarini ishlab chiqishdan oldin amalga oshirilgani maqsadga muvofiq. Shunda nomni umumiy brend strategiyasiga integratsiya qilish hamda uni brend vizual aydentikasining boshqa elementlarini yaratishda e’tiborga olish imkonini beradi.
Nomni patentlash shartmi?
Patentsiz nom fundamentsiz binoga o‘xshaydi — istalgan paytda qulab tushishi mumkin. Patentlanmagan nom huquqiy jihatdan sizniki hisoblanmaydi. Brendingiz nomi qanchalik chiroyli va jarangdor bo‘lmasin — uni istalgan odam, istalgan paytda patentlab, o‘ziniki qilib olishi mumkin.
Nomni patentlash sizga qanday vakolatlarni beradi?
- Brendingizga qonuniy egalik qilish huquqini qo‘lga kiritasiz. - Brendingiz raqobatchilar tomonidan ko‘chirilishi va foydalanishidan qonunan himoyalanasiz. Bu orqali brendingiz imiji va obro‘sini himoya qilgan bo‘lasiz. - Franshizalar biznesini yo'lga qo'ya olasiz. Shunga qaramasdan, O‘zbekistonda ko‘p bizneslar brend nomini patentlamasdan ishlashadi. Hattoki ko‘pchilik tadbirkorlar nomni patentlash kerakligini bilishmaydi ham, bilsa-da, aksar nomlar na O‘zbekistonda, na dunyo miqyosida patentdan o‘tadigan nomlar emas. Sizning brendingiz nomi patentlanganmi?
Qanday nomlarni patentlab bo’lmaydi?
1. Mahsulot sifatini bildiruvchi nomlarni - Arzon, tabiiy, mazali, halol va hokazo. 2. Joy nomlarini - Osiyo, Toshkent, Ko’kcha kabi. 3. Faoliyat turini bildiruvchi nomlarni - Dorixona, supermarket, restoran, tekstil va hokazo. 4. Diniy so’zlarni - Jannat, azon, taqvo kabilar. 5. Familiyalar - Esonov, Mamasaidov, Gulyamov va hokazo. 6. Raqamlar - 777, 365, 24/7. 7. Patentdan o’tmaydigan yoki patentlangan nomlarga qo’shimchalar qo’shish orqali yasalgan nomlarni: - Uchtepa Lavash, Andijon muzqaymog’i, Olot somsa va boshqalar
Nom ishlab chiqish narxi nimaga qarab belgilanadi?
Nom narxiga bir nechta omillar ta'sir qiladi 1. Nomning qisqaligi. Nom qanchalik qisqa bo’lsa, narx shunchalik baland bo'ladi. 2. Ko'p yo'nalishlilik. Qanchalik ko’p yo’nalishlar(savdo, ishlab chiqarish, qurilish va boshqalar)da patentdan o’tadigan nom kerak bo’lsa, narx shunchalik oshib boradi. 3. Globallik. Nom geografiyasining qo‘llanish doirasi kengaygani sari nom unikalligiga qo‘yiladigan talablar ham oshib boradi. O'z navbatida narxlar ham. 4. Tezlik. Narxga ta'sir qiladigan omillardan so'ngisi — vaqt. Nom qanchalik tez fursatda kerak bo’lsa, tabiiyki narxi ham balandroq bo'ladi.
Nom topish qancha vaqt oladi?
Odatda nom ishlab chiqish 20 ish kunidan 26 ish kunigacha vaqt oladi. Taqdim qilingan nomlar mijozga manzur kelmasa, tarifga ko'ra qo'shimcha variantlar taqdim etiladi. Bunday holatda taqdim qilingan nomlar manzur kelmagani sabablari aniq bayon qilinishi kerak.
Butun dunyoda yo'q nom yaratib beriladimi?
Butun dunyoda mavjud bo'lmagan nom ishlab chiqish juda murakkab vazifa. Hattoki katta brendlar ham butun dunyoda patentdan o’tadigan nomga ega emas. Masalan, fast-fud tarmog'i Evos AQSh va Buyuk Britaniyada Evos nomi ostida faoliyat yurita olmaydi, chunki bu nom u ikki davlatda allaqachon boshqalar tomonidan patentlangan. Aslida butun dunyoda yo'q nom bo’lishi shart ham emas. Muhimi, mijoz biznes qilishni xohlayotgan davlatlarda patentdan o'tadigan nom bo'lishi kifoya. Biz esa bunday nomlarni ishlab chiqib bera olamiz. Lekin bunday turdagi nomlarning narxi odatiy nomlardan qimmatroq bo’ladi.
Qachon neyming buyurtma qilish kerak?
Nom ishlab chiqishga 1 oydan 2 oygacha, patentlashga 1 oydan 7 oygacha vaqt ketadi. Shu sababli, neymingga biznes boshlashdan kamida 2-3 oy oldin buyurtma berganingiz ma'qul. Shuningdek, nom ishlab chiqish imkon qadar firma stili va brendning boshqa elementlarini ishlab chiqishdan oldin amalga oshirilgani maqsadga muvofiq. Shunda nomni umumiy brend strategiyasiga integratsiya qilish hamda uni brend vizual aydentikasining boshqa elementlarini yaratishda e’tiborga olish imkonini beradi.
Nomni patentlash shartmi?
Patentsiz nom fundamentsiz binoga o‘xshaydi — istalgan paytda qulab tushishi mumkin. Patentlanmagan nom huquqiy jihatdan sizniki hisoblanmaydi. Brendingiz nomi qanchalik chiroyli va jarangdor bo‘lmasin — uni istalgan odam, istalgan paytda patentlab, o‘ziniki qilib olishi mumkin.
Nomni patentlash sizga qanday vakolatlarni beradi?
- Brendingizga qonuniy egalik qilish huquqini qo‘lga kiritasiz. - Brendingiz raqobatchilar tomonidan ko‘chirilishi va foydalanishidan qonunan himoyalanasiz. Bu orqali brendingiz imiji va obro‘sini himoya qilgan bo‘lasiz. - Franshizalar biznesini yo'lga qo'ya olasiz. Shunga qaramasdan, O‘zbekistonda ko‘p bizneslar brend nomini patentlamasdan ishlashadi. Hattoki ko‘pchilik tadbirkorlar nomni patentlash kerakligini bilishmaydi ham, bilsa-da, aksar nomlar na O‘zbekistonda, na dunyo miqyosida patentdan o‘tadigan nomlar emas. Sizning brendingiz nomi patentlanganmi?
Qanday nomlarni patentlab bo’lmaydi?
1. Mahsulot sifatini bildiruvchi nomlarni - Arzon, tabiiy, mazali, halol va hokazo. 2. Joy nomlarini - Osiyo, Toshkent, Ko’kcha kabi. 3. Faoliyat turini bildiruvchi nomlarni - Dorixona, supermarket, restoran, tekstil va hokazo. 4. Diniy so’zlarni - Jannat, azon, taqvo kabilar. 5. Familiyalar - Esonov, Mamasaidov, Gulyamov va hokazo. 6. Raqamlar - 777, 365, 24/7. 7. Patentdan o’tmaydigan yoki patentlangan nomlarga qo’shimchalar qo’shish orqali yasalgan nomlarni: - Uchtepa Lavash, Andijon muzqaymog’i, Olot somsa va boshqalar
Nom ishlab chiqish narxi nimaga qarab belgilanadi?
Nom narxiga bir nechta omillar ta'sir qiladi 1. Nomning qisqaligi. Nom qanchalik qisqa bo’lsa, narx shunchalik baland bo'ladi. 2. Ko'p yo'nalishlilik. Qanchalik ko’p yo’nalishlar(savdo, ishlab chiqarish, qurilish va boshqalar)da patentdan o’tadigan nom kerak bo’lsa, narx shunchalik oshib boradi. 3. Globallik. Nom geografiyasining qo‘llanish doirasi kengaygani sari nom unikalligiga qo‘yiladigan talablar ham oshib boradi. O'z navbatida narxlar ham. 4. Tezlik. Narxga ta'sir qiladigan omillardan so'ngisi — vaqt. Nom qanchalik tez fursatda kerak bo’lsa, tabiiyki narxi ham balandroq bo'ladi.
Nom topish qancha vaqt oladi?
Odatda nom ishlab chiqish 20 ish kunidan 26 ish kunigacha vaqt oladi. Taqdim qilingan nomlar mijozga manzur kelmasa, tarifga ko'ra qo'shimcha variantlar taqdim etiladi. Bunday holatda taqdim qilingan nomlar manzur kelmagani sabablari aniq bayon qilinishi kerak.
Butun dunyoda yo'q nom yaratib beriladimi?
Butun dunyoda mavjud bo'lmagan nom ishlab chiqish juda murakkab vazifa. Hattoki katta brendlar ham butun dunyoda patentdan o’tadigan nomga ega emas. Masalan, fast-fud tarmog'i Evos AQSh va Buyuk Britaniyada Evos nomi ostida faoliyat yurita olmaydi, chunki bu nom u ikki davlatda allaqachon boshqalar tomonidan patentlangan. Aslida butun dunyoda yo'q nom bo’lishi shart ham emas. Muhimi, mijoz biznes qilishni xohlayotgan davlatlarda patentdan o'tadigan nom bo'lishi kifoya. Biz esa bunday nomlarni ishlab chiqib bera olamiz. Lekin bunday turdagi nomlarning narxi odatiy nomlardan qimmatroq bo’ladi.
Qachon neyming buyurtma qilish kerak?
Nom ishlab chiqishga 1 oydan 2 oygacha, patentlashga 1 oydan 7 oygacha vaqt ketadi. Shu sababli, neymingga biznes boshlashdan kamida 2-3 oy oldin buyurtma berganingiz ma'qul. Shuningdek, nom ishlab chiqish imkon qadar firma stili va brendning boshqa elementlarini ishlab chiqishdan oldin amalga oshirilgani maqsadga muvofiq. Shunda nomni umumiy brend strategiyasiga integratsiya qilish hamda uni brend vizual aydentikasining boshqa elementlarini yaratishda e’tiborga olish imkonini beradi.
Ko'p so'raladigan savollar
Nomni patentlash shartmi?
Patentsiz nom fundamentsiz binoga o‘xshaydi — istalgan paytda qulab tushishi mumkin. Patentlanmagan nom huquqiy jihatdan sizniki hisoblanmaydi. Brendingiz nomi qanchalik chiroyli va jarangdor bo‘lmasin — uni istalgan odam, istalgan paytda patentlab, o‘ziniki qilib olishi mumkin.
Nomni patentlash sizga qanday vakolatlarni beradi?
- Brendingizga qonuniy egalik qilish huquqini qo‘lga kiritasiz. - Brendingiz raqobatchilar tomonidan ko‘chirilishi va foydalanishidan qonunan himoyalanasiz. Bu orqali brendingiz imiji va obro‘sini himoya qilgan bo‘lasiz. - Franshizalar biznesini yo'lga qo'ya olasiz. Shunga qaramasdan, O‘zbekistonda ko‘p bizneslar brend nomini patentlamasdan ishlashadi. Hattoki ko‘pchilik tadbirkorlar nomni patentlash kerakligini bilishmaydi ham, bilsa-da, aksar nomlar na O‘zbekistonda, na dunyo miqyosida patentdan o‘tadigan nomlar emas. Sizning brendingiz nomi patentlanganmi?
Qanday nomlarni patentlab bo’lmaydi?
1. Mahsulot sifatini bildiruvchi nomlarni - Arzon, tabiiy, mazali, halol va hokazo. 2. Joy nomlarini - Osiyo, Toshkent, Ko’kcha kabi. 3. Faoliyat turini bildiruvchi nomlarni - Dorixona, supermarket, restoran, tekstil va hokazo. 4. Diniy so’zlarni - Jannat, azon, taqvo kabilar. 5. Familiyalar - Esonov, Mamasaidov, Gulyamov va hokazo. 6. Raqamlar - 777, 365, 24/7. 7. Patentdan o’tmaydigan yoki patentlangan nomlarga qo’shimchalar qo’shish orqali yasalgan nomlarni: - Uchtepa Lavash, Andijon muzqaymog’i, Olot somsa va boshqalar
Nom ishlab chiqish narxi nimaga qarab belgilanadi?
Nom narxiga bir nechta omillar ta'sir qiladi 1. Nomning qisqaligi. Nom qanchalik qisqa bo’lsa, narx shunchalik baland bo'ladi. 2. Ko'p yo'nalishlilik. Qanchalik ko’p yo’nalishlar(savdo, ishlab chiqarish, qurilish va boshqalar)da patentdan o’tadigan nom kerak bo’lsa, narx shunchalik oshib boradi. 3. Globallik. Nom geografiyasining qo‘llanish doirasi kengaygani sari nom unikalligiga qo‘yiladigan talablar ham oshib boradi. O'z navbatida narxlar ham. 4. Tezlik. Narxga ta'sir qiladigan omillardan so'ngisi — vaqt. Nom qanchalik tez fursatda kerak bo’lsa, tabiiyki narxi ham balandroq bo'ladi.
Nom topish qancha vaqt oladi?
Odatda nom ishlab chiqish 20 ish kunidan 26 ish kunigacha vaqt oladi. Taqdim qilingan nomlar mijozga manzur kelmasa, tarifga ko'ra qo'shimcha variantlar taqdim etiladi. Bunday holatda taqdim qilingan nomlar manzur kelmagani sabablari aniq bayon qilinishi kerak.
Butun dunyoda yo'q nom yaratib beriladimi?
Butun dunyoda mavjud bo'lmagan nom ishlab chiqish juda murakkab vazifa. Hattoki katta brendlar ham butun dunyoda patentdan o’tadigan nomga ega emas. Masalan, fast-fud tarmog'i Evos AQSh va Buyuk Britaniyada Evos nomi ostida faoliyat yurita olmaydi, chunki bu nom u ikki davlatda allaqachon boshqalar tomonidan patentlangan. Aslida butun dunyoda yo'q nom bo’lishi shart ham emas. Muhimi, mijoz biznes qilishni xohlayotgan davlatlarda patentdan o'tadigan nom bo'lishi kifoya. Biz esa bunday nomlarni ishlab chiqib bera olamiz. Lekin bunday turdagi nomlarning narxi odatiy nomlardan qimmatroq bo’ladi.
Qachon neyming buyurtma qilish kerak?
Nom ishlab chiqishga 1 oydan 2 oygacha, patentlashga 1 oydan 7 oygacha vaqt ketadi. Shu sababli, neymingga biznes boshlashdan kamida 2-3 oy oldin buyurtma berganingiz ma'qul. Shuningdek, nom ishlab chiqish imkon qadar firma stili va brendning boshqa elementlarini ishlab chiqishdan oldin amalga oshirilgani maqsadga muvofiq. Shunda nomni umumiy brend strategiyasiga integratsiya qilish hamda uni brend vizual aydentikasining boshqa elementlarini yaratishda e’tiborga olish imkonini beradi.